Monday 28 November 2011

PENGEMIS CINTA MU


Dalam pekat sepertiga malam
Aku sujud kepadaMu
Dalam sujud cintaku
Aku memohon istikharah cinta dariMu
Moga Kau tunjuk jalan kedamaian itu

Saat cintaku bertasbih
Terbit ayat-ayat cinta untukMu
Mengemis bait-bait rindu
Walau lisanku tak seindah kalamMu
Walau lisanku terkadang mencalar diri sendiri
Pinjamkanlah kekuatan untuk terus maju di haluanMu

Dalam rangkak-rangkak bertatih
Mencari lubang cahaya hidayahMu
Cahaya tenang yang tidak menyilaukan
Yang menghilangkan mimpi siang
Yang membawa jauh debu-debu dosa semalam
Yang bisa mengganti jahil ini

Aku bukan aku tanpaMu
Berilah diri yang baru
Diri yang mendamba kasihMu
Diri yang mengadu hanya kepadaMu
Diri yang melabuhkan cintanya untukMu
Diri yang redha dan sentiasa tersenyum saat menerima ujian dariMu
Diri yang rendah seumpama mutiara di lautan dalam menghadapMu
Diri yang menitiskan air mata dalam mencari redhaMu
Diri yang ikhlas menerima Qada dan Qadar Mu
Diri yang lembut suaranya ketika mengalunkan ayat suci Mu
Yang sentiasa khusyuk dari sujud ke sujud

Aku inginkan aku yang baru
Aku yang tidak mengagongkan dunia fanaMu
Aku yang tidak leka dengan janji dunia
Aku yang sedar dari permainan sementara
Aku yang tidak mengejar harta dan nama
Aku yang tidak mudah rebah pada nafsu
Aku yang cinta akan ilmu
Aku yang cinta akan ibu bapa
Aku yang cinta akan keluarga
Aku yang sentiasa bermunajat kepadaMu

Berikan diri ini peluang
Untuk merasai  kemanisan iman
Menatap langit mu dengan perspeksi yang berbeza
Agar aku temui indah cipaanMu
Walau ini sekadar penjara dunia.
                                                                                                                                             ~0120@291111~

No comments: